Antiken stryks från grundskolan

Idag rapporterar SvD att i förslaget till en ny kursplan kommer “Antiken” försvinna från historieämnet för grundskolan, detta då man anser sig sakna den tid som krävs. Ett beslut som nu tar oss ytterligare ett steg mot det dystopiska samhälle som George Orwell beskrev i sin berömda roman 1984.

Detta då en historielös befolkning är en lättmanipulerad befolkning, och alla som förstått någonting alls om grekisk mytologi har också kunnat konstatera hur man redan på antiken förstod vikten av strategiska förträngningar för att kunna ackumulera rikedom, något som på 1500-talet kom att döpas till merkantilism. En doktrin som inte minst Jacob Wallenberg 1746-1778 fick undervisning kring i Hamburg strax innan han begav sig iväg på äventyr med Ostindiefararen.

Att hans brorson biskop Marcus Wallenberg 1774–1833 ansåg Iliaden och Odysséen vara viktiga litterära verk torde i vart fall vara uppenbart, då det var han som lektor i grekiska översatte dessa båda verk till svenska, detta mellan åren 1814-1815, dvs samma år som den humanitära stormakten proklamerade sig som neutral stat i Wienkongressen – på tal om planeringshorisonter!

Så vad är då den mest rimliga orsaksgrunden till varför man opinionsbildar i denna riktningen? Det måste ju vara för att man söker en väl upplyst och medveten befolkning?… Eller?

Läs mer på SvD

Vill du se mer av det vi gör? Stöd oss på Patreon!
Du kanske även gillar

Kommentarer är stängda.