Har SAS VD blivit kommunist?

Skuldmättnaden som skylls på coronakrisen har drabbat flygbranschen extra hårt, och idag kom beskedet att SAS varslar 5 000 personer.

Företaget är enligt VD Rickard Gustafson i desperat behov av likviditet, precis som alla andra företag i realekonomin, men i detta verklighetens hela havet stormar är det just nu SAS som har blivit utan stol.

Hade ett direkt stöd vid omsättningstapp hjälpt SAS? Frågar Dagens industri Gustafson.

”Absolut, och det är något som jag hoppas på ska komma också. Vi kan inte bara ta på oss lån. Vi behöver också bygga på oss soliditet i bolaget.”

Här kan man som betraktare av ismernas kamp inom marknadsekonomin ställa några försynta frågor. SAS är ett vinstdrivande företag även om staten är aktieägare, inga gratisbiljetter finns att få som skattebetalare. I sann kapitalistisk anda borde väl det här få lösa sig själv då, för bidrag rimmar ju illa när ägarvinst är målet, och får ett företag bidrag ska väl alla andra få också?

Kapitalism bygger på konkurrens, och nu när bankerna har konkurrerat till sig nästan alla pengar innebär det väl att folk måste skärpa sig och jobba lite hårdare, för att vi ska kunna konkurrera mer och effektivare om de pengar som finns kvar?

Löfven har själv sagt dessutom att det är lån och inga bidrag som gäller. Med andra ord, ställ er med mössan i hand och låna er ur skuld som alla andra, SAS.

Samhällskritisk infrastruktur?

Än mer intressant blir det på slutet av artikeln, då Gustafson får frågan:

Luftfartsverket, Swedavia, lokala flygplatser – krisen slår brett. Ni är första brickan i ett dominospel: Finns infrastrukturen kvar 2022 eller rasar alltihop nu?

”Jag hoppas att myndigheterna ser det du säger: att vi måste säkra den samhällskritiska infrastrukturen, som flyget är en del av. Det är därför den franska staten agerar, det är därför den tyska staten agerar, det är därför USA agerar. Det behöver vi göra här också.”

Vänta här nu, har vi en samhällskritisk infrastruktur som till 75% är privatägd? Och om staten ska “säkra” den, måste väl staten återta kontrollen och ägandet över den… då blir det ju ingen konkurrens att tala om på det området… då blir det ju… (ta i från tårna nu alla kapitalister)

KOMMUNISM!

Spongebob Running Around Crazy Optimize

Här är alltså VD:n för ett stort vinstdrivande företag som vill bli räddad av staten? Det är ju ideologisk härdsmälta! Borde inte kapitalisterna hellre låta världen rasa än att de inte ska kunna profitera på samhällskritiska infrastrukturer!?

Vi har ju två andra privatägda sådana: Betalningsinfrastrukturen och telekominfrastrukturen. Men det verkar inte vara några problem att privata intressen har använt dessa i drygt ett århundrade för att skära emellan och avlyssna för enskild nyttomaximering, oavsett vilken ideologi som har genomsyrat politiken under den tiden. Trots att vi ser på samhället just nu hur bra det har blivit för alla andra. Men en svensk tiger så den blir långrandig om detta.

Vi står inför ett val i denna kritiska tid. Vi kan fortsätta indela varandra och bråka mellan oförenliga ismer, eller så tar vi oss ur dessa polariserade och begränsade tankemodeller och börjar tänka på i sak vad som måste fungera för att vi överhuvudtaget ska kunna ha ett samhälle. Vad kan det vara?


Uppdatering: Strax efter denna artikel postats kom en artikel i SvD där Jacob Wallenberg själv, den största nyttotagaren av de privatägda infrastrukturerna, träder fram och säger att staten måste gå in med pengar för att rädda SAS. Jaha, till förmån för vem?

Han talar om att det kommer att krävas ”mycket stora belopp” för att hålla SAS vid liv. Denna usla gangster vars familj har verkat utan att synas i hundratals år för att plundra samhället kommer alltså här på sluttampen och kräver att folket ska lämna över ännu mer tillgångar så Wallenbergs kan behålla ägandet i sina företag.

Du får väl starta en folklig insamling och se hur långt du kommer, Jacob…

Vill du se mer av det vi gör? Stöd oss på Patreon!
Du kanske även gillar

Lämna Ett Svar