Questions to Mark ZuckerbergMy message to Mark Zuckerberg:Stop telling us Facebook is a “platform for all ideas”. It's not. The evidence shows your algorithms censor conservative and right-wing opinions.
Geplaatst door Nigel Farage op dinsdag 22 mei 2018
Censur och transparens i social media
Censur och transparens är intressanta frågor för sociala media, där en fraktion mer visningar kan innebära enorm skillnad för de som tjänar pengar och ökar sitt inflytande genom att synas. Samma gäller för sökmotorerna.
Om rankingalgoritmerna vore helt offentliga skulle de utnyttjas direkt av resursrika vinstmaximerare och sökmotorbranschen skulle reduceras till ren matematik (inte alltför långt ifrån dess nuvarande robotliknande tillstånd egentligen…), men som videon belyser går det snart inte att hålla dem dolda heller, när en tydlig statistisk bias börjar upptäckas.
Kanske måste mänskligheten komma över sig själv även på detta område, och i det fria ordets namn prioritera transparens före vinstmaximering? Reklam förbjuds, de största plattformarna nationaliseras och blir ett verktyg för att tjäna folket istället för att tjäna pengar.
Kommentarer är stängda.