Censur och transparens i social media

Censur och transparens är intressanta frågor för sociala media, där en fraktion mer visningar kan innebära enorm skillnad för de som tjänar pengar och ökar sitt inflytande genom att synas. Samma gäller för sökmotorerna.

Om rankingalgoritmerna vore helt offentliga skulle de utnyttjas direkt av resursrika vinstmaximerare och sökmotorbranschen skulle reduceras till ren matematik (inte alltför långt ifrån dess nuvarande robotliknande tillstånd egentligen…), men som videon belyser går det snart inte att hålla dem dolda heller, när en tydlig statistisk bias börjar upptäckas.

Kanske måste mänskligheten komma över sig själv även på detta område, och i det fria ordets namn prioritera transparens före vinstmaximering? Reklam förbjuds, de största plattformarna nationaliseras och blir ett verktyg för att tjäna folket istället för att tjäna pengar.

Gillade du innehållet? Bli månadsgivare och stöd oss på Patreon!
Du kanske även gillar

Kommentarer är stängda.